Thursday, June 16, 2011

Portal Kerajaan Di Godam Dragon Force



SEBUAH kumpulan penggodam yang menggelarkan diri mereka sebagai Anonymous turut memberi amaran untuk menggodam laman web kerajaan. Portal rasmi Jabatan Pengajian Politeknik dan sebuah portal pelancongan swasta menjadi mangsa pertama sekumpulan penggodam yang dikenali sebagai Dragon Force Malaysia di sini awal pagi semalam.


 Dalam kedua-dua portal itu, penggodam terbabit menyatakan tindakan tersebut dibuat sebagai protes terhadap kerajaan Malaysia supaya tidak menghalang kebebasan menggunakan Internet.

"Tiada yang selamat, terima kasih ahli Dragon Force. Kepada pentadbir, Dragon Force sudah datang. Terkejut huh? Jangan bimbang banyak yang akan datang lagi.

"Hormati kami, kami masukkan kod, kami ubah sistem anda, kami buka kata kunci anda, kami salah guna jaringan anda bukan kerana kami benci tetapi kami suka. Enjoy!," kata penggodam yang menggelarkan dirinya sebagai Kambeng Merah melalui mesej yang ditinggalkan dalam portal yang digodam.

Bagaimanapun, kedua-dua portal yang digodam selama 13 jam bermula tengah malam kelmarin sehingga kira-kira pukul 1 petang itu boleh diakses semula setelah dibaik pulih oleh pentadbir portal berkenaan.
Dalam pada itu, sumber daripada Jabatan Pengajian Politeknik mengesahkan kejadian tersebut dan sedang menunggu laporan penuh pembekal perkhidmatan laman webnya.

"Kami mempunyai dua portal iaitu www.politeknik.edu.my dan politeknik.gov.my. Yang telah diserang ialah politeknik.gov.my sementara portal yang satu lagi tidak digodam.

"Buat masa sekarang, memang tiada sebarang kerosakan serius dan semua kerosakan itu sudah dibaiki. Selepas pihak kami mendapat laporan penuh daripada pembekal, kami akan buat laporan terus kepada pihak atasan mengenainya," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Selain itu, sebuah lagi portal milik syarikat Impressions Holidays & Resort Sdn. Bhd. iaitu www.tourmalaysia.com.my turut menjadi mangsa kumpulan sama.

Dragon Force di team penggodam dari Malaysia..Kalau penggodam dari antarabangsa dikenali dengan nama Anonymous..Tapi dengar kata nak godam laman rasmi Kerajaan Malaysia tapi bila ditinjau dari pukul 3.30 pagi tadi sampai sekarang masih sihat walepatliat(maksudnya o.k) ja Awan tengok...hehe..Takkan tak boleh godam kot?Tak pro lagi la tue nampaknyer.. ^_^

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4 comments:

Pink Frogy said... [Reply]

siyes aku tak paham isu sebenar godam - godam nie..

Awan Network said... [Reply]

@Pink Frogy
godam tue mcm kereta lah..orang rosakkan kereta pastu kita apa pun xbley bt n nak pi mana2.. ^_^

Anonymous said... [Reply]

godam tu mcm men gundam la...heee...jgn mare..aku la anonymous tu...jgn g tau org len :P

Awan Network said... [Reply]

@Anonymous
dah bercambah sangat Anonymous dlm bloq nie.. ^_^v

Blog Pilihanku

-| Info Menarik!!Klik Sini Untuk Maklumat Lanjut!! |-
LAIN-LAIN ARTIKEL MENARIK

X