Thursday, July 7, 2011

10 Senjata Perang Masa Silam Yang Luar Biasa


Tak ramai yang mengetahui apakah senjata pada zaman dahulu kala di waktu peperangan berlaku..Yang kita tau hanyalah pedang dan panah..Dan kalau di Tanah Melayu ketika itu popular dengan lembing dan kerisnya..Sebenarnya terdapat pelbagai jenis senjata lagi yang tidak diketahui ramai..Awan Fantasia bongkarkan..Ikuti info selanjutnya dibawah..



Namanya URUMI..Bukan tulisan rumi yea..Haha..Juga dikenali sebagai "chuttuval," yang bermaksud "pedang bergelung"..Senjata fleksibel ini digunakan dalam Seni Pertahanan India Selatan  daripada Kalaripayatt.. Kalau tak mau guna boleh gulung dan juga dijadikan sebagai tali pinggang..Macam-macam..





Yang ini pulak diberi nama TEKKO-KAGI (Kuku Tangan)..Senjata ini wujud beratus-ratus tahun sebelum wujudnya karaktor X-Men Wolverine..Ia digunakan sebagai menangkis cantasan pedang dan menikam lawan..



Senjata ini telah diberikan nama sebagai KUSARI-GAMA yang terhasil daripada gabungan 3 benda iaitu sabit,rantai dan cokmar..Ia digunakan oleh pahlawan-pahlawan Jepun suatu ketika dulu..



Makhluk ini dinamakan TREBUCKET..Gamerz permainan komputer Empire Earth kenal lah benda ini..Benda inilah yang buatkan segala bala tentera dan benteng istana ranap..Ia telah digunakan terutamanya oleh kuasa Kristian dan Muslim di seluruh rantauMediterranean pada abad ke-12.



SENAPANG PARIS - Asal?,tak boleh lagi besar kah?Haha..Telah digunakan oleh askar Jerman dalam Perang Dunia Pertama..

GOLIATH seperti sifatnya yang agak liat bergerak..Ia dapat dikawal dengan alat kawalan dan kemudiannya di dapati tidak berkesan kerana ia bergerak dengan amat perlahan..Baik letak kura-kura je..

FP-45 Liberator - Sejenis pistol yang di hasilkan General Motor Amerika Syarikat..Yang mengecewakan ia tidak boleh digunakan selepas tembakkan pertama..Hehe..



"ZIP GUNS" - senjata kecil yang turut tidak boleh digunakan berulang kali..



IKAN DOLFIN - Ikan Dolfin telah digunakan oleh tentera AS dalam sistem pertahanan mereka untuk beberapa dekad..



BOM BELON UDARA JEPUN - Pada akhir 1944, Jepun cuba melampiaskan kemusnahan di bandar-bandar Amerika,tetapi tidak mempunyai cara untuk mendekati Amerika melalui pesawat...Jadi, mereka mencipta senjata ini untuk Perang Dunia Kedua..


Jom berkenalan dengan Awan Fantasia Di Facebook..Add la Awan di FACEBOOK AWAN FANTASIA atau like Fanpage BLOG AWAN FANTASIA ..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Blog Pilihanku

-| Info Menarik!!Klik Sini Untuk Maklumat Lanjut!! |-
LAIN-LAIN ARTIKEL MENARIK

X