Wednesday, March 23, 2011

Kisah Bagaimana Untuk Membuat Satu Juta Sebelum Anda Graduasi!!!

Ahli-ahli perniagaan nie ditemu bual Forbes selama tiga tahun terakhir, mula menjalankan perniagaan dari usia semuda 9 tahun. Beberapa dari depa nie mengenalpasti masalah dan depa buat syarikat untuk selesaikan masalah tue, sementara yang lain mengubahkan hobi mereka menjadi sesuatu yang mendatangkan
$$$ . Beberapa orang daripada depa nie bekerjasama dengan kawan-kawan, family serta mentor; dan ada yang maju dengan usaha sendiri. Untuk memenuhi syarat untuk graduasi, mereka harus mencipta pendapatan sebanyak RM 1 Juta sebelum lulus untuk bergraduasi bagi peringkat pengajian tinggi pada usia 22 tahun...Korang, satu juta oii kalau nak graduate!!


Autocricket

Pada musim panas 2008, setelah lulus sekolah menengah(kalau kat Malaysia la..), Jason Brian mula bekerja di jabatan pemasaran sebuah syarikat pengedar kereta di  Selatan Florida. Dia tahu masa depan pemasaran di Web. "Dengan setengah daripada wang itu, saya mendapati bahawa saya boleh melipatgandakan hasil-hasil," pada fikirannya ,dengan membeli iklan online dan menggunakan teknik mesin carian pengoptimuman. Tiga tahun kemudian, pada usia 21, Brian menghabiskan "kurang dari $ 10,000" tabungannya untuk membina sebuah website yang akan membantu pelanggan mencari kereta. Autocricket.com menghasilkan wang dengan menjual maklumat pelanggan kepada peniaga dan pengeluar, yang mana boleh dipasarkan untuk pelanggan secara langsung. Enam bulan selepas pelancaran laman web tersebut, ia telah  menarik perhatian dua pengusaha di Naples, Florida, yang mana telah  melabur $ 250,000. Laman web ini menghasilkan $ 1,2 juta pada  tahun 2009, ketika Brian berumur 22 tahun. Pada tahun 2010 ,dia telah menjana $ 6 juta.


Wah....semakin rambang mata korang baca artikel nie
 
 



Showclix

Pada tahun 2005, ketika dia berumur 18 tahun, Joshua Dziabiak menjual syarikat pertama - sebuah syarikat web hosting yang disebut Mediacatch - untuk utara $ 1 juta. Dia membeli sebuah Mercedes (secara tunai) dan TV flat screen, dan selebihnya digunakan untuk pelaburan dalam syarikat yang lain, termasuk Showclix, kerjasama sekarang, sebuah website yang membolehkan pusat-pusat persembahan seni, perguruan tinggi, tempat muzik live dan outlet menjual tiket online, melalui telefon dan di pejabat tempat mereka. Pada tahun 2009 pendapatan beliau hampir $ 1 juta, dan nilai syarikatnya pada ketika itu bernilai $ 2.75 juta. Showclix mengumpulkan wang perkhidmatan (biasanya dibayar oleh pembeli tiket) sebanyak 7% hingga 15% dari penjualan tiket. Mereka mengumpul $ 9 Juta hasil dari bayaran tersebut..WOW!!!Sekarang umur korang dah berapa dan berapa saving korang sekarang??


Saya tau korang mintak saya sambung lagi..o.k la...Jom!!



Mydesktop.com

Pada tahun 1996 Michael Furdyk,pada usia 16 tahun,telah mulakan MyDesktop.com, sebuah majalah komputer online, di ruangan bawah tanah rumah orang tuanya dipinggir bandar Toronto. Laman webnya dipenuhi dengan tips dan cadangan, Furdyk memungut dalam ruangan chat online, di mana dia mengenali Michael Hayman. Hayman, seorang rakyat australia, berpindah ke Toronto untuk membantu membina perniagaan. Yang terbaru, MyDesktop.com telah menjana $ 60,000 per bulan dalam pendapatan iklan dari pelanggan-pelanggan blue-chip seperti Microsoft.


Apa pengajaran yang korang dapat melalui artikel nie??? 


Bagi saya,mereka nie hidup untuk tidak memberi alasan..mereka sentiasa mengenali kelemahan diri dan sentiasa memperbaiki diri..cz tue la dorang boleh berjaya..


Apa pendapat Korang?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 comments:

ZAIDAHTUL AKMAL said... [Reply]

WOW...Superb amazing semua ne...!! Akan dijadikan contoh teladan supaya berusaha bangkit dari kegagalan... =)

Awan Network said... [Reply]

@Zyash
all the best zyash..menuggu zyash dipuncak jaya..cyaiyok2.. :-)

Blog Pilihanku

-| Info Menarik!!Klik Sini Untuk Maklumat Lanjut!! |-
LAIN-LAIN ARTIKEL MENARIK

X